Sivut

sunnuntai 21. kesäkuuta 2015

Onhan lapsellasi turvavyöt tiukalla!




Olen törmännyt tässä lähiaikoina aivan liikaa kuviin, missä lapset istuu turvaistuimissa vyöt löysällä. Näen punaista!

Minkä takia turvaistuimessa on turvavyöt?

Turvaistuimella ei ole mitään merkitystä, jos se on väärin kytketty tai vyöt on löysällä tai väärin kiinni. Siinä vaiheessa, kun lapsi istuu istuimessa vyöt löysällä on sama, onko turvaistuin kallein testivoittaja vai halppis tai jopa kymmeniä vuosia vanha. Ei se turvaistuin pidä lasta siinä penkissä jarrutuksessa tai törmäyksessä, jos vyöt ei oo kunnolla.



Demostroin Lilian kanssa miten oon nähny vöiden olevan. 



EI NÄIN! Vyöt on niin löysällä, että ne on kääntyny jopa väärin päin.

EI NÄIN! Liian löysällä, lantio vyö kierteellä ja olan päältä tippuu.

EI NÄIN! Liian löysällä, lapsi saa ujutettua käden vöistä pois.

Vyöt täytyy kiristää joka kerta, kun lapsi istuimeen laitetaan. Mielestäni niitä ei helpolla voi liian tiukalle laittaa. Vöiden ja lapsen väliin saa mahtua sormi. Tässäkin vielä kiristin kuvanoton jälkeen, että on varmasti tiukasti.

Sopiva kireys on, kun sormet mahtuu väliin justiinsa.
Jes, näin!

Kuvat, mitä olen nähny on vielä ollut kasvotmenosuuntain tai istuin etupenkillä. En ymmärrä, miten joku jättää lapsen istuimeen vyöt löysällä. Ne vyöt pidetään alusta asti tiukalla, joten lapsi tottuu ja oppii niihin. Meillä Lilia sanoo "Vyöt kiinni!", jos en heti laita vöitä kiinni. Lapsen on mukavampi istuakkin, kun on tukevasti eikä tarvi itse pitää itseään paikoillaan. 

Jos lasta ahistaa vyöt, kannattaa asetella vaatteet oikein ja laittaa mahdollisimman vähän vaatetta. Ja ne vaan on pakko olla. Jos lapsi ei tykkää, että vyöt on kunnolla kiinni, niin sitten en suosittele matkustamaan autolla.

Vähän faktaa

Lapsen turvallisin paikka on matkustaa takapenkillä. Suositeltavinta olisi lapsen matkustaa selkämenosuuntaan vähintään kolmevuotiaaksi asti. Vaikka jalat menee koukkuun, se ei haittaa. Jo viidenkympin vauhdissa äkkijarrutus tai törmäys voi tehdä pahaa jälkeä lapsen ollessa kasvotmenosuuntaan. Saati vielä vyöt löysällä, sieltähän lennetään ulos. Alle 135cm pituisen lapsen on käytettävä painonmukaan määräytyvää turvalaitetta autossa. Lähde Liikenneturva. Kannattaa käydä lukemassa sieltä enemmän.

Tässä video, mikä havainnollistaa hyvin mm. vöiden tärkeyden.



Ennen vanhaan ei ollu edes turvavöitä

Muutama sana teille, jotka mietitte, ettei ennen ollut edes turvavöitä saati turvaistuimia. Istuttiin sylikkäin ja vauvakin vaan kopassa takapenkillä ellei äidin sylissä etupenkillä. Silloin varmasti sattui kuolon kolareita enemmän. Lapsia kuoli ja vammautui paljon enemmän. Mutta sillon ei ollu nettiä, josta jokainen pystyy lukemaan toisella puolen Suomea sattuneesta kolarista. Ei varmaan Helsingin Sanomiin kirjoteltu maalaiskylissä sattuneista kolareista. Saati pikkupaikan lehteen muista kuin oman pitäjän kolareista. Jos kolareista uutisoitiin edes ollenkaan.

Vuonna 1969 tapaturmaisesti menehtyi 405 lasta ja nuorta, kun vastaava luku vuonna 2011 oli 37.
Maalikenneonnettomuuksien vähenemiseen aikavälillä 1969–2011 vaikuttaneita merkittäviä uudistuksia ovat olleet muun muassa pysyvä nopeusrajoitusjärjestelmä, turvavyöpakko ensin etupenkillä ja sittemmin takapenkillä, turvatyynyt ja -istuimet sekä ajoneuvojen ja liikenneympäristön kehittyminen.
 Lasten ollessa matkustajina autoissa esiin nousee yleensä turvakaukalon tai -istuimen vaikutus. VALTin tutkijalautakuntien tutkimissa tapauksissa vuosina 1994–2003 oli 0–5- vuotiaita matkustajia 130. Turvakaukalo tai -istuin oli 80 autossa. Näistä 75 tapauksessa lapsi istui turvalaitteessa. Onnettomuuksissa kuoli turvalaitteissa istuneista 16. Lautakuntien arvion perusteella 15 tapauksessa laitteella ei ollut vaikutusta ja yhden tapauksen arvio ei ole tiedossa. Vammautuneita oli 22, joista arvion perusteella turvalaite pelasti kuolemalta 7. Loput 37 eivät saaneet vammoja ja turvalaitteen arvioidaan pelastaneen 10 kuolemalta. Lapsia, jotka eivät istuneet turvakaukalossa tai - istuimessa oli 5. Kaikki kuolivat onnettomuuksissa, mutta olisivat arvioiden mukaan pelastuneet, mikäli olisivat olleet turvalaitteessa.
Tuossa otteet turvallisuustutkinta sivulta lasten kuolemista. Tapaturmat sisältää muitakin kuin liikenneonnettomuudet.

Asentakaa ja kiinnittäkää istuimet oikein ja turvavyöt tarpeeksi tiukalle! 

Tästä asiasta ei voi koskaan liikaa puhua eikä muistutella. Siispä...









Kiitos, että luit!

P.S. Myös kaukalossa vauvan vyöt tarpeeksi tiukalle!

1 kommentti: